V sobotu 11. srpna zemřelo při dopravních nehodách šest lidí. Sobota byla tragická hlavně pro motocyklisty, čtyři z obětí nehod byli motorkáři. Dopoledne zemřeli při jedné nehodě dva řidiči motorek. Podle prvního vyjádření policie se čelně srazili, když jeden z nich předjížděl osobní auto. Další motorkáři zahynuli při srážce s osobními vozy. Jednou ze sobotních obětí nehod je také chodec, kterého srazilo auto a ujelo. V období od ledna do července bylo v důsledku dopravních nehod usmrceno 287 a těžce zraněno 1 304 osob. Meziročně tak u usmrcených došlo k nárůstu o 19 osob, naopak o 41 těžce zraněných lidí v meziročním srovnání ubylo. Vzhledem k většímu počtu úmrtí jsou ale následky nehod fatálnější než ve stejném období loňského roku.
„
Kromě specifik prázdninového provozu se na smutné bilanci letního období podepisuje právě horké počasí. Je to dáno především zvýšenou únavou, která vede ke ztrátě pozornosti. Nejčastější a zároveň nejtragičtější příčiny prázdninových dopravních nehod mají společný jmenovatel: řidič se plně nevěnoval řízení vozidla. Během loňských prázdnin bylo evidováno 2 937 takových nehod, při nichž bylo usmrceno 15 lidí. Nejkritičtější část dne z pohledu únavy je odpoledne mezi druhou a čtvrtou hodinou, kdy jsou zároveň i nejvyšší teploty. Řidiči navíc v horku bývají méně vyspalí a častěji mají zdravotní indispozice.“ řekl pověřený vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
V horkém počasí bychom si měli ještě více než jindy hlídat svou aktuální kondici a zdravotní stav. Neměli bychom podnikat dlouhé cesty, pokud se necítíme fit, zvláště ne tehdy, když užíváme léky. Cítíme-li bolest v zádech, bolení hlavy či pálení očí, udělejme si při nejbližší možnosti přestávku a protáhněme se. V autě by měl být dostatek tekutin a pokud je na cestě spolujezdec, měl by řidiči aktivně pomáhat se sledováním provozu a navigací.
„
Vzhledem k tomu, že únava ubírá pozornost ještě více než v chladnějším počasí, měli bychom se naprosto zásadně vyhnout psaní zpráv či telefonování za jízdy i manipulaci s navigací v provozu. To jsou totiž další časté důvody nevěnování se řízení,“ dodal Neřold. Česká asociace pojišťoven, BESIP a Policie ČR upozorňují na rizika spojená s používáním mobilního telefonu za jízdy kampaní #nepozornostzabíjí, jejíž součástí jsou spoty, komunikace v médiích i terénní akce. Odkaz najdete
zde. Na konci prázdnin bude kampaň znovu doplněna dopravně-bezpečnostní akcí v terénu.
Dosavadní bilance dopravních nehod potvrzuje, že nejvíce ohroženi jsou nejzranitelnější účastníci silničního provozu – chodci, děti, cyklisté a motocyklisté. Právě tyto rizikové skupiny patří mezi klíčové cíle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Zatímco celkově se daří počty úmrtí a těžkých zranění na českých silnicích úspěšně snižovat (loňský rok bylo historicky nejméně úmrtí) výše jmenované skupiny zůstávají problematické.
Chodci
Od ledna do července bylo na silnicích v ČR usmrceno 65 chodců, meziročně o 15 více (tj. + 30 %). Na všech usmrcených se tak chodci podíleli 23 %. V Hl. m. Praze bylo v uvedeném období usmrceno 23 osob, 19 z nich bylo chodci, tj. 83% podíl na všech usmrcených v Praze. V Praze však téměř každá 2. těžce zraněná osoba byla chodcem!
Motocyklisté
Meziroční pětinový nárůst je evidován i v oblasti usmrcených motocyklistů, kdy během prvních sedmi měsíců bylo usmrceno již 49 motocyklistů. Tento nepříznivý vývoj kopíruje roky 2014 a 2015, kdy bylo ve sledovaném období usmrceno 50 motocyklistů a do značné míry potvrzuje, že motocyklisté jsou jednou z kategorií, u které v dlouhodobém srovnání dochází k velmi pozvolnému snižování fatálních následků dopravních nehod. Motocyklisté se na všech usmrcených podíleli 17 %, ale např. v Libereckém kraji byla téměř každá 2. usmrcená osoba motocyklistou. Bezpečnost jezdců na motocyklu a ohleduplné chování řidičů aut je pro BESIP jedním z hlavních témat v této sezoně. V rámci kampaně „Auto vs. motocykl - spolu, nikoliv proti sobě“ BESIP v červnu představil nejkrizovějších situace, se kterými se na silnici obě dotčené skupiny nejčastěji setkávají. Odkaz najdete
zde.
Děti
Nejtragičtějším vyústěním dopravní nehody je smrt dítěte. V letošním roce již bylo na silnicích v ČR, bohužel, usmrceno 14 dětí. Jen v červenci, tzn. v prvním prázdninovém měsíci, bylo usmrceno 5 dětí. Meziročně tak evidujeme o 9 více usmrcených dětí. Pouze v jednom ze 14 případů přitom bylo dle vyšetřování viníkem nehody samotné dítě. Zbytek nehod zavinili řidiči motorových vozidel a děti při nehodě byli spolujezdci nebo chodci. Děti se na všech usmrcených podíleli 5 %, ale např. v Olomouckém kraji byla kvůli dvěma těžkým nehodám s dětskými obětmi každá 5. usmrcená osoba dítětem.
Senioři
Významný je letos také nárůst v oblasti fatálních následků dopravních nehod seniorů (tzn. osoby nad 65 let věku). Za prvních 7 měsíců bylo usmrceno již 71 seniorů, tj. o 19 více než vloni ve stejném období (+ 37 %). Senioři se na všech usmrcených podíleli 25 %, ale např. v Královéhradeckém kraji byla každá 2. usmrcená osoba seniorem.
S pozdravem,