6. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN

20. května 2021

6. ročník celosvětového týdne bezpečnosti silničního provozu OSN, který se koná ve dnech 17.-23. května 2021, zdůrazňuje výhody městských ulic s nízkou rychlostí jako srdce každé komunity. Týden vyzývá tvůrce politik, aby jednali o ulicích s nízkou rychlostí ve městech po celém světě a omezili rychlost na 30 km/h, kde lidé žijí, pracují a hrají si.

Dopravní konference ULICE PRO ŽIVOTNízkorychlostní ulice vytvářejí města, která jsou nejen bezpečná, ale také zdravá, zelená a obyvatelná. Cílem tohoto týdne je shromáždit politické závazky na národní a místní úrovni k dosažení rychlostních omezení a zón v městských oblastech na 30 km/h; generovat místní podporu pro tato nízkorychlostní opatření; a vybudovat impuls k zahájení Globálního plánu pro Dekádu opatření pro bezpečnost silničního provozu 2021–2030 koncem roku 2021 a zasedání Valného shromáždění OSN v roce 2022. Partneři z celého světa se vyzývají, aby se připojili ke kampani #Love30 za účelem #StreetsforLife.


Zdroj: https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/safety-and-mobility/united-nations-road-safety-week

Komentář Centra dopravního výzkumu, v. v. i. 

Zvyšování počtu zón 30 na komunikacích s vysokým počtem zranitelných účastníků dopravy je jedním z navržených opatření akčního plánu Strategie BESIP 2021-2030. Realizace zón 30 jsou jedním z důležitých prvků, které vedou ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu ve městech. Příklady z Francie, Španělska, Nizozemí, Belgie a dalších evropských zemí ukazují, že zóny 30 lze využívat mnohem více, než jak je obvyklá praxe v ČR. Dle studií OECD lze předpokládat snížení počtu nehod s následkem těžkého zranění přibližně o 70 % a počtu smrtelných nehod až o 90 %. Nutno však dodat, že zavádění zón 30 nebude paušální a rozhodně se nebude vztahovat na celé území obcí. Zavádění těchto opatření bude vždy posuzováno individuálně s ohledem jak na bezpečnost, tak také plynulost silničního provozu v dané obci.

Obrazek2.png

Pozn. Rozdíl je kvantifikován z technických podmínek 218: Navrhování zón 30. Jedná se o orientační hodnotu, která je závislá na typu povrchu vozovky (suchá, mokrá, sníh apod.), reakční době řidiče a brzdné dráze vozidla.
 
Detailní informace k Zónám 30 mj. z pohledu technických podmínek, hloubkové analýzy dopravních nehod atp. jsou součástí informace zveřejněné v 11/2020: Zóny 30 se mají v roce 2021 rozšířit.

Dopravní konference ULICE PRO ŽIVOT

U příležitosti světového týdne bezpečnosti silničního provozu proběhla dne 18. května 2021 pod záštitou Ministerstva dopravy dopravní konference ULICE PRO ŽIVOT.

Záznam je k dispozici na YouTube kanálu CDV: https://youtu.be/gj4I_c8ySes.

14:00 Zahájení a moderování akce (Ing. Jindřich Frič, Ph.D.)
14:05 Strategie BESIP 2021-30 a politika EU (Mgr. Tomáš Neřold, MA)
14:20 Aktuální nehodovost ve městech a obcích, palčivé problémy bezpečnosti v zastavěném
území z pohledu PČR (plk. Mgr. Bc. Jiří Zlý, MBA)
14:35 Rychlost 30 km/h a její vliv na dopravu a život ve městě (doc. Ing. Jindřich Šachl, CSc.)
14:55 Vliv střetové rychlosti na nehodovost (Ing. Jakub Motl)
15:15 Zóny 30 v plánech udržitelné mobility (Ing. Petr Macejka, Ph.D.)
15:35 Příklady dobré praxe (zátková zastávka Brno-Rybnická, obytná zóna Brno-Gorkého,
vjezdová brána Samotíšky) (Ing. Zdeněk Hrubý)
15:50 Příspěvek Svazu měst a obcí
16:10 Zvyšování bezpečnosti a zklidňování dopravy v obcích (Ing. Milan Dont, Ph.D.)
16:25 Ukončení
 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona