Mobilní aplikace Záchranka

Víte, že můžete v případě dopravní nehody použít aplikaci Záchranka? 

Mobilní aplikace Záchranka slouží k rychlému kontaktování zdravotnické záchranné služby. Po přidržení nouzového tlačítka po dobu 3 vteřin dochází k odeslání nouzové zprávy s přesnou GPS polohou. Zároveň je standardním způsobem vytáčeno tísňové číslo 155. Vždy je potřeba vyčkat na spojení s operátorem linky 155. Až telefonický hovor s dispečerem linky 155 znamená zahájení záchranné operace. Pokud se člověk v nouzi nachází na horách, aplikace Záchranka to podle GPS signálu sama rozezná a odešle nouzovou zprávu ve stejné chvíli i horské službě dané oblasti. Stejně tak v případě nehody u vodní plochy aplikace automaticky kontaktuje i Vodní záchrannou službu ČČK.
Obsahem nouzové zprávy je zeměpisná poloha, jméno a příjmení, stav baterie mobilního telefonu a další informace zadané v sekci „Můj profil“ (jedná se o zdravotní údaje, které uživatel sám vyplní).
 
V aplikaci se také nachází největší databáze automatizovaných externích defibrilátorů (AED) v České republice. S funkcí „Lokátor“ lze jednoduše zjistit přesnou GPS polohu a najít nejbližší automatizovaný externí defibrilátor, pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. Další důležitou součástí aplikace je interaktivní návod první pomoci, který vznikl ve spolupráci s Českou resuscitační radou – každý uživatel se tak může vzdělávat přímo ve svém mobilním telefonu.
 
Součástí aplikace Záchranka jsou i tzv. Varovná upozornění. Uživatelé aplikace mohou skrze ně dostávat varovná hlášení o vážných událostech na území města/kraje (zatím funguje v Praze, Plzni, Brně, Karlových Varech a celém Jihomoravském kraji). Jde o události, jež mají přímý dopad na zdraví obyvatel, tedy například znečištění pitné vody, povodně, požár velkého rozsahu nebo chemické havárie. Krizový odbor města po domluvě s IZS odešle varovné hlášení, tedy notifikaci, která vyskočí uživateli aplikace na telefonu. Problémovému místu se tedy může vyhnout a předejde tak i zatížení tísňové linky. Tato funkcionalita je využívána i v rámci koronavirové pandemie, kdy skrze celorepublikovou oblast zájmu COVID 19 INFO krátkými notifikacemi informuje aplikace Záchranka své uživatele o nejdůležitějších vládních nařízeních a opatřeních.
 
Aplikace je plně přizpůsobena neslyšícím a nevidomým, kterým pomáhá překonat komunikační bariéru při volání první pomoci. Rozšířila se také do Rakouska, Maďarska a na slovenské hory, kde všude stejně jako u nás po stisku nouzového tlačítka odejde tamním záchranářům poloha a pacientská data volajícího a následně je zahájen telefonický hovor. Uživatel nemusí po přejezdu hranic nic nastavovat a jedna aplikace mu poslouží na všech těchto územích. V ostatních evropských státech se po stisku nouzového tlačítka uživatel dovolá na tamní obdobu linky 155, avšak bez odeslání GPS a dalších údajů. Aplikace Záchranka funguje pouze na dotekových telefonech a hodinkách Apple Watch. Není možné ji spustit z tabletu, notebooku ani počítače. Registrace i používání aplikace je zdarma.
 
Jak aplikace Záchranka funguje je možné zhlédnout na tomto videu:

https://www.youtube.com/watch?v=DvE7B3ShlvY
 
 
Významnou novinkou, která začala fungovat v září roku 2020 jsou videopřenosy z místa nehody na dispečink zdravotnické záchranné služby. Tato funkcionalita je v rámci Evropy unikátní a funguje nejen pro volající z aplikace Záchranka, ale i pro ty, kdo zdravotnickou záchrannou službu kontaktují klasicky vytočením čísla 155.
 
Cílem videopřenosů je umožnění nahlédnutí záchranářů na místo ještě před příjezdem první posádky. Mohou tak sami usoudit, jaká je situace, rozhodnout se o složení posádky či nasazené technice. Videopřenosy nejsou k běžnému využití ve všech případech, ale jen tehdy, kdy to považují záchranáři za přínosné. O zahájení videopřenosu vždy rozhodnou operátoři tísňové linky, kteří zašlou odkaz volajícímu. Na ten je třeba kliknout a pokud má volající připojení k internetu a telefon s kamerou, začne se obraz přenášet. Původní hovor stále běží bez přerušení dál. Videopřenos nepřenáší zvuk, ale pouze obraz a kontinuální polohu volajícího. V rámci spojení je pak možné i to, aby mezi sebou volající se záchranáři chatovali. To využijí zejména neslyšící. Video se živě přenáší na dispečink zdravotnické záchranné služby pouze na pracoviště toho operátora či operátorky, kteří videohovor zahájili, případně pak do sanitky záchranářům jedoucím na místo. Video není nikde ukládáno.

Mohlo by Vás také zajímat

Mobilní aplikace Záchranka

09. února 2021

119

NECHOĎ ZA SVŮJ LIMIT

Akce a kampaně

NECHOĎ ZA SVŮJ LIMIT Zobrazit kampaň

Nejbližší akce

15. 11. 2019

PVA EXPO PRAHA Letňany