Ministerstvo dopravy navrhuje změny v povinné výbavě vozidel

9. srpna 2018

V autě už nebudou povinné náhradní žárovky, pojistky nebo nůžky, lékárničku si řidiči nebudou muset měnit kvůli expiraci.

Návrh změn vyhlášky ministerstva dopravy počítá od října se zmenšením obsahu povinné výbavy vozidel. Nově by už v automobilech nemusely být náhradní žárovky nebo pojistky. V lékárničkách pro poskytnutí první pomoci by nutněautolekarnicka.JPG nemusely být také nůžky, plastová rouška, trojcípý šátek nebo náplasti s polštářkem.
Nebude také vyžadována výměna lékárničky po expiraci jednotlivých komponent. Změny vyhlášky ještě projedná Legislativní rada vlády.
"Vozit povinně v autě žárovky nebo pojistky už je v současnosti zbytečné, u nových aut řidiči stejně nechávají výměnu světel na servisu. Stejně tak po domluvě s ministerstvem zdravotnictví jsme se rozhodli, že pro první pomoc postačí lékárnička bez roušky, nebo náplastí s polštářkem a už jí nebude nutné měnit kvůli expiraci," vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok. V lékárničce také nebudou povinné nůžky, které se podle ministerstva dopravy často nevyužívaly a jsou tak postradatelné.

povinna-vybava.JPGZměna vyhlášky o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (č. 341/2014 Sb.) zjednodušuje a zpřesňuje také povinnost mít ve vozidle náhradní kolo a výbavu nutnou pro jeho výměnu jako je příruční zvedák.
"Vozit rezervní kolo nemusejí vozidla s pneumatikami, které umožňují dojet, a zároveň indikují defekt. Vozidla také mohou mít místo rezervy prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky. Třetí výjimkou jsou pak vozidla, která mají zajištěnou asistenční službu, která zajišťuje výměnu nebo opravu poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky," dodává ministr dopravy.
Navrhované změny ve vyhlášce počítají po projednání v Legislativní radě vlády s účinností od 1. října letošního roku.

Nové znění části vyhlášky o povinné výbavě vozidel

B) Povinná výbava vozidel

 Náhradní kolo a příslušenství nutné k jeho výměně

1. Náhradním kolem a příslušenstvím nutným k jeho výměně se rozumí

  • a) náhradní kolo, tedy ráfek s pneumatikou, které je dostatečně upevněno v držáku zajišťujícím, že síla při snímání kola z držáku nebo vkládání do držáku nepřesáhne 490 N; v případě, kdy je na vozidle použito více rozměrů kol, musí být náhradní kolo použitelné pro všechny tyto rozměry nebo musí být vozidlo vybaveno náhradními koly pro všechny rozměry,
  • b) klíč na matice nebo šrouby kol vozidla a
  • c) příruční zvedák o nosnosti rovnající se alespoň největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu nejvíce zatížené nápravy vozidla nebo jízdní soupravy nebo rovnající se hmotnosti zvedané části vozidla z největší technicky přípustné hmotnosti vozidla při zvedání této části způsobem stanoveným výrobcem pro použití zvedáku.

2. Náhradním kolem a příslušenstvím nutným k jeho výměně musí být vybaveno vozidlo kategorie M, N, O nebo R, s výjimkou

  • a) vozidla, které má opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik,
  • b) vozidla, které je vybaveno prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí,
  • c) vozidla s patřičným smluvním vztahem, na jehož základě bude zajištěna oprava poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky,
  • d) městského autobusu, zásahového požárního automobilu, komunálního vozidla, které je provozováno na omezeném území v operativním dosahu servisních služeb svého provozovatele, přípojného vozidla kategorie O1 nebo R1, požárního přípojného vozidla nebo přípojného vozidla kategorie R, které je provozováno na omezeném území v operativním dosahu servisních služeb svého provozovatele nebo
  • e) vozidla v jízdní soupravě, je-li náhradním kolem stejného rozměru a provedení a příslušenstvím nutným k jeho výměně vybaveno jiné vozidlo v této jízdní soupravě.

Lékárnička


1.    Obsahem lékárničky musí být
a)
  Zdravotnický materiál                                              množství (ks)

Obvaz hotový s 1 polštářkem                                               1
    (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800g/m2)

Obvaz hotový s 2 polštářky                                                  1
    (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800g/m2)

Obinadlo škrtící pryžové (60 x 1 250 mm)                           1

Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu                1
 

(dále jen "motolékárnička"),

b)

Zdravotnický materiál                                                množství (ks)

                                                                               Velikost lékárničky
                                                                                   I.     II.     III.

Obvaz hotový s 1 polštářkem                                    3      5       10
    (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800g/m2)

Obvaz hotový s 2 polštářky                                       3      5       10
    (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800g/m2)

Náplast hladká cívka                                                  1      2        4
    (velikost 2,5 cm x 5 m, min. lepivost 7 N/25 mm)

Obinadlo škrtící pryžové (60 x 1 250  mm)                  1      3        5

Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu       1      2        4

Isotermická fólie (min. rozměr 200 x 140 cm)            1      1        1

Poznámka: autolékárničku velikosti III. je možno nahradit dvěma autolékárničkami velikosti II.

(dále jen "autolékárnička").

2.    Motolékárničkou musí být vybaveno motorové vozidlo kategorie L, s výjimkou mopedu nebo motokola.

3.    Autolékárničkou musí být vybaveno motorové vozidlo, s výjimkou vozidla kategorie L, jednonápravového traktoru s přívěsem nebo motorového vozíku, a to

  • a) vozidlo pro hromadnou přepravu osob s obsaditelností více než 80 cestujících ve velikosti III; u vozidla městské hromadné přepravy osob stačí autolékárnička ve velikosti II,
  • b) vozidlo pro hromadnou přepravu osob s obsaditelností do 80 cestujících včetně ve velikosti II,
  • c) jiné motorové vozidlo s nejméně čtyřmi koly ve velikosti I.


4.    Požární motorové vozidlo musí být vybaveno příslušným druhem lékárničky stanoveným jiným právním předpisem4).

5.    Obsah lékárničky se ukládá do samostatného pouzdra. Lékárnička se ve vozidle ukládá v takovém prostoru, aby na ni nemohlo dopadat přímé sluneční záření. Úložný prostor pro lékárničku musí být suchý a čistý a musí být snadno přístupný. Ve vozidle pro hromadnou přepravu cestujících se lékárnička umisťuje na označeném a přístupném místě v prostoru vozidla určeném pro cestující.

Výstražný trojúhelník

Výstražným trojúhelníkem schváleným podle předpisu EHK č. 27 musí být vybaveno motorové vozidlo, s výjimkou vozidla kategorie L nebo Z, jednonápravového traktoru s přívěsem a vozidla o celkové šířce menší než 1 m.

Hasicí přístroj

1.    Hasicím přístrojem  se rozumí hasicí přístroj s odpovídající hasicí schopností podle příslušného technického předpisu5). Hasicí přístroj musí mít provedeno posouzení shody výrobku autorizovanou osobou7).

2.    Hasicím přístrojem musí být vybaveno vozidlo kategorie M2, M3 nebo sanitní vozidlo, a to

  • a)   vozidlo kategorie M2 nebo M3, které má nejvýše 22 míst k přepravě osob kromě místa řidiče, jedním nebo několika hasicími přístroji s minimální hasicí schopností 21 A nebo 113 B,
  • b)   jiné vozidlo kategorie M2 nebo M3, jedním nebo několika hasicími přístroji s minimální hasicí schopností 43 A nebo 183 B nebo hasicím přístrojem podle předpisu EHK č. 107,
  • c)    sanitní vozidlo hasicím přístrojem s hasicí schopností 34 B.


3. Hasicí přístroj se ve vozidle upevňuje do úchytu pro umístění ve směru svislém nebo vodorovném tak, aby spolehlivě odolával zrychlení nejméně 6 g ve směru čelního nárazu vozidla, a umísťuje se na dobře viditelném a snadno přístupném místě, přičemž jeden přístroj se instaluje v bezprostřední blízkosti řidiče vozidla.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona