Půlroční bilance na silnicích v ČR: Neklesá počet usmrcených osob!

17. července 2019

V období leden-červen 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 237 osob, tj. o 9 více než v předchozím roce; nejvíce usmrcených osob od roku 2015. Dalších 982 osob bylo těžce zraněno, meziročně o 138 méně – historicky nejnižší počet. Oproti cílům stanoveným Národní strategií bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 (dále jen „NSBSP“) bylo v uplynulém pololetí evidováno již o 81 usmrcených osob více, tj. +52 %! Naopak počet těžkých zranění byl oproti předpokladům o 22 osob nižší, tj. -2 %. NSBSP v oblasti usmrcených osob tak ani v letošním roce nebude s největší pravděpodobností splněna, neboť za celý rok 2019 nemělo být usmrceno v důsledku dopravních nehod více než 362 osob. Souhrnná zpráva k období leden-červen 2019 je k dispozici zde.

Krajské srovnání

Významný meziroční nárůst počtu usmrcených osob byl evidován v Jihočeském kraji, kde již bylo usmrceno 31 osob (meziročně o 15 více, tj. +94 %) a také v Královéhradeckém kraji (20 usmrcených, meziročně +10, tj. +100 %). Prvním krajem, který již v měsíci květnu překročil celoroční předpoklady počtu usmrcených osob dle NSBSP byl Kraj Vysočina (informovali jsme zde). Naopak v hl. m. Praze bylo v uplynulém období usmrceno 8 sob, meziročně o 10 méně, tj. -56 %. Padesátiprocentní meziroční nárůst v oblasti těžce zraněných byl evidován v Olomouckém kraji – 51 těžce zraněných je shodná bilance s první polovinou roku 2017, meziročně však bylo evidováno o 17 těžce zraněných osob více.

Problémy? Rychlost, přednost a předjíždění!

V důsledku nepřiměřené rychlosti bylo v uplynulém půlroce usmrceno 91 a těžce zraněno 258 osob, což představuje podíl na všech usmrcených 38 %, na těžce zraněných pak 26 %,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v.v.i. a dodává: “Z dalších dílčích cílů NSBSP, kde se nedaří v tomto roce plnit vytýčené předpoklady, je nutné zmínit nedání přednosti v jízdě a také nesprávné předjíždění. Přestože bylo meziročně usmrceno o 3 motocyklisty méně, celkových 35 usmrcených je také významně více oproti vytýčeným cílům (pozn. o 15 více, tj. +79 %). I přes meziroční pokles usmrcených a těžce zraněných seniorů (pozn. osob nad 65 let věku) se ani v této oblasti nedaří plnit vytýčené předpoklady.

Zranitelní účastníci silničního provozu

V uplynulých šesti měsících se zranitelní účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté a motocyklisté) podíleli na všech usmrcených 35 %, na těžce zraněných pak 54 %. Najdou se také „pozitiva“: bilance 31 usmrcených a 202 těžce zraněných chodců je historicky nejnižší, 173 těžce zraněných motocyklistů je také historicky nejméně. Naopak u cyklistů bylo evidováno již 18 smrtelných úrazů, tj. meziročně o 4 více (+29 %). Drtivá většina z nich neměla cyklistickou přílbu! V souvislosti se zranitelnými účastníky silničního provozu, přestože ne vždy jsou následky na životech a zdraví zaviněny jimi samotnými, je nutno opakovaně zdůrazňovat používání retroreflexních materiálů především u chodců, ale také u cyklistů a motocyklistů, cyklistických příleb v případě cyklistů, v případě motocyklistů je pak jednoznačně nutné apelovat především na přiměřenou rychlost, ale také na vzájemnou ohleduplnost všech účastníků silničního provozu.

NOVINKA: Informace o plnění NSBSP v roce 2018

Uplynulý rok byl sedmým rokem realizace NSBSP a současně i druhým rokem realizace revidované NSBSP. Dokument, který hodnotí plnění NSBSP jak pohledem roku 2018, tak uplynulých sedmi let je k dispozici zde. „Informace je koncipovaná novým pohledem – hlavní část vyhodnocení byla zestručněná s důrazem na zřetelně formulované závěry a doporučení,“ říká Mgr. Tomáš NeřoldM.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Součástí vyhodnocení jsou také poznatky z Hloubkové analýzy dopravních nehod a Nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu. Velmi zajímavé jsou simulace reálných dopravních nehod z každého dílčího cíle NSBSP. Nově jsou v rámci dokumentu implementovány mapové podklady z aplikace DOPRAVNÍ NEHODY V ČR, díky kterým lze zobrazit konkrétní lokality / nehody v daném případě s předdefinovanými filtry k usmrceným a těžce zraněným osobám.V informaci byl prostor poukázat na specifické problémy v jednotlivých krajích, resp. na dílčí cíle NSBSP, na které je nutné klást důraz. Na tyto oblasti se každodenně systematicky zaměřují krajští koordinátoři BESIP, kteří jsou v jednotlivých regionech v oblasti prevence zcela klíčovým prvkem.
 
V důsledku dopravních nehod bylo v roce 2018 usmrceno 565 osob, 2 465 osob bylo zraněno těžce a 25 215 nepozornost-zabiji.jpglehce. Uplynulý rok tak z pohledu fatálních následků dopravních nehod nelze hodnotit pozitivně. Zatímco na silnicích EU byl meziročně evidován 1% pokles počtu usmrcených osob, v České republice došlo k 14% nárůstu. Se 62 usmrcenými osobami na 1 milion obyvatel zaostala v uplynulém roce Česká republika o 27 % za evropským průměrem (49 usmrcených na 1 milion obyvatel).
 
zachranarska-ulicka.jpg
Celkové roční ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích překročily v uplynulém roce 82 miliard Kč, což představovalo 1,5 % hrubého domácího produktu (pozn. jedná se o předběžný odhad, finální data budou k dispozici ve 4.Q 2019).


koleje-patri-vlakum.jpg
Součástí materiálu jsou rovněž příklady projektů, akcí a kampaní, které byly v oblasti bezpečnosti silničního provozu v uplynulém roce realizovány, některé z nich byly podpořeny z Fondu zábrany škod.Ulička pro život, Auto vs. motocykl – spolu, nikoli proti sobě, #nepozornostzabíjí, Zpomal – budeš rychlejší, Děti v dopravě, Ty to zvládneš, Nebourám.cz, Jedu s dobou, Linka pomoci řidičům: 1224, Nehodou to začíná, Dopravní konference s BESIPEM & FZŠ, Na kole jen s přílbou, Senior bez nehod, Dopravní jednička, Hlavně bezpečně, Koleje patří vlakům, 1z10.
 

Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

 
[1] Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
[2] Hloubková analýzy dopravních nehod; www.vyzkumnehod.cz
[3] Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu
[4] Aplikace DOPRAVNÍ NEHODY V ČR

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona