Řidiči, nepodceňujte zimní podmínky na komunikacích

28. prosince 2020

Jízda v zimě je mnohem náročnější jak na techniku, tak i na řidiče než v jiných obdobích.  Staré řidičské pořekadlo praví: „Zima odděluje řidiče od držitelů řidičských oprávnění.“

Obrazek1.jpgKomunikace jsou vlivem neustále se měnícího počasí a teplot kolem bodu mrazu nevyzpytatelné, a proto nebezpečné. Na místě je zvýšená opatrnost, která je tou nejlepší prevencí.


„V roce 2019 bylo v důsledku vlivu námrazy, sněhu a náledí evidováno celkem 4085 nehod. Usmrceno při nich bylo 11 lidí, těžce zraněno 51 lidí, více než 1000 osob bylo při těchto nehodách zraněno lehce,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
 
Příprava vozidla před jízdou v zimě neznamená jen obutí vhodné pneumatiky. „Důležité je očistit skla tak, aby měl řidič do všech směrů neomezený výhled z vozidla, očistit světla a odstranit z karoserie kusy sněhu a ledu, které by se mohly uvolnit a ohrozit jiné řidiče,“ dodal Neřold. V zimním období by také řidiči měli obzvlášť dbát na dodržení bezpečného odstupu na úrovni minimálně 2 vteřin a vyjíždět jen se zkontrolovanými světlomety.
 
V příloze „V zimě na silnicích _ leták BESIP“ naleznete rady, návody či tipy, jak se chovat v zimním provozu.

Zásadní vliv na bezpečnost v zimním provozu mají vhodné a kvalitní pneumatiky. Například při rychlosti 50 km/h je brzdná dráha letních pneumatik o zhruba osm metrů delší než při použití zimních. Při náledí je tento rozdíl ještě vyšší. Povinnost používat zimní pneumatiky za zimních klimatických podmínek (souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo jejich pravděpodobný výskyt) stanoví zákon.
 
Zimní pneumatika ovšem může svojí funkci plnit pouze tehdy, pokud má potřebný dezén. Jeho hloubka by měla být minimálně 4 mm. Hlavní dezénové drážky některých pneumatik jsou opatřeny indikátory opotřebení, které jsou na pneumatice označené zkratkou TWI.
Jak dokládá statistika z Hloubkové analýzy dopravních nehod, poměrně velké množství řidičů používá zimní pneumatiky celoročně (průměrně 30 %). „Velmi často dochází k tzv. „dojíždění“ pneumatik, kdy pneumatika odpovídá požadavkům na hloubku hlavní dezénové drážky pro letní měsíce,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
 Obrazek2.jpg

Nejvíce usmrcených bylo v roce 2019 vlivem námrazy, sněhu a náledí evidováno v Jihočeském, Plzeňském a Zlínském kraji (shodně 3 usmrcené osoby).
Naopak nejnižší počet usmrcených byl evidován v krajích Královéhradeckém, Jihomoravském, Moravskoslezském, Olomouckém, Libereckém a v hlavním městě Praze. Ve všech zmíněných nebyl nikdo usmrcen. Nejvyšší podíl na všech usmrcených (10,5 %) byl evidován ve Zlínském kraji. Nejvíce těžce zraněných bylo evidováno ve Středočeském kraji (14), nejméně naopak v krajích Olomouckém, Zlínském a v hlavním městě Praze. Ve všech uvedených nebyl nikdo zraněn. Nejvyšší podíl těžce zraněných osob v důsledku nedání přednosti v jízdě potom zaznamenal Pardubický kraj (4,1 %).

Obrazek3.jpg

❱   Přílohy

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona