Na souvislosti alkoholu a fatálních nehod opakovaně upozornila Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (European Transport Safety Council). Podle odhadů Evropské komise by nemuselo být na 5 000 osob ročně na silnicích v EU usmrceno, pokud by byli všichni střízliví.
Z výzkumu Evropské rady pro bezpečnost v dopravě vyplývá, že ve státech, kde mají povoleno určité množství alkoholu při řízení, většina řidičů neví, jaký limit je přesně stanoven a jaké množství alkoholových nápojů mohou před jízdou požít.
Statistika nehod pod vlivem alkoholu za 2018 (zdroj PČR)
Celková situace ohledně dopravní nehodovosti – negativní trend v ČR:
Česká republika, pokud jde o smrtelné oběti nehod, patřila v roce 2018 se 62 usmrcenými osobami na 1 milion obyvatel k menšině (celkově až 21. místo; významný meziroční propad z 15. místa v roce 2017). Česká republika zaostala v roce 2018 za evropským průměrem v oblasti fatálních následků dopravních nehod o téměř 27 %. Meziročně byl v České republice evidován 14% nárůst počtu usmrcených osob, v sousedních zemích k tak vysokému relativnímu nárůstu nedošlo.
Evropské srovnání ohledně nehod způsobených alkoholem
Na začátku loňského roku vydala ETSC (European Transport Safety Council - a Brussels-based independent non-profit organisation) srovnání ohledně alkoholu.
Zpráva je k dispozici zde: https://etsc.eu/wpcontent/uploads/report_reducing_drink_driving_final.pdf
Srovnání napříč Evropou je obtížné a je zavádějící porovnávat čísla ze zemí s různou tolerancí alkoholu, tak jak argumentovala ODS. Data v zemích, kde je určitá tolerance, totiž neobsahují případy, kdy se řidič do této tolerance (například 0,5 promile) vešel. Nelze tedy srovnávat s čísly z ČR, kde se i nehody pod 0,5 promile do statistiky nehod způsobených alkoholem počítají. I v zemích, kde obecně mají určitou toleranci alkoholu, navíc často platí nula pro určité skupiny řidičů – obvykle pro nové a profesionální řidiče. Například v Itálii platí, že není tolerován žádný alkohol u nových a profesionálních řidičů.
Určité porovnání nicméně vyplývá z tabulky ETSC níže:
Drtivá většina Čechů je proti toleranci alkoholu za volantem
V závěru roku 2018 proběhl pravidelný celosvětový průzkum postojů účastníků silničního provozu (E-Survey of Road Users’ Attitudes), který byl mj. zaměřen na oblasti týkající se např. rychlosti, bezpečnostních pásů a také alkoholu. Průzkumu se účastnily desítky tisíc respondentů, jen v rámci EU přibližně 21 000. [1]
V České republice se průzkumu zúčastnilo 989 respondentů. Výsledky ukazují, že téměř 2/3 dotázaných bylo bezvýhradně pro zachování tzv. nulové tolerance alkoholu, dalších 12 % spíše pro, 11 % nebylo rozhodnuto. Na druhé straně jen 8 % respondentů bylo zcela proti zachování současného limitu. Zajímavé je také srovnání s evropskými zeměmi. Odpovědi jsou velmi podobné jako v České republice, tzn., že i v zemích, které mají nějakou toleranci alkoholu za volantem povolenou, jsou ve většině lidé proti alkoholu za volantem. Detailní výsledky průzkumu za Českou republiku budou zveřejněny v průběhu několika týdnů, evropské výsledky pak budou publikovány v červnu 2019.
Na souvislosti alkoholu a fatálních nehod opakovaně upozornila Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (European Transport Safety Council). Podle odhadů Evropské komise by nemuselo být na 5 000 osob ročně na silnicích v EU usmrceno, pokud by byli všichni střízliví.
Spotřeba alkoholu v zemích Evropské unie
Česká republika patří dlouhodobě k zemím s nejvyšší spotřebou alkoholu. Podle posledních údajů zveřejněných Světovou zdravotnickou organizací skončila Česká republika s roční spotřebou 14,4 litrů alkoholu na osobu jen těsně za Litvou (pozn. 15,0 l/osobu). Diametrální rozdíl je v konzumaci alkoholu mezi muži a ženami. Zatímco ženy v České republice spotřebovaly za rok 6,1 l alkoholu, u mužů bylo evidováno neuvěřitelných 23,2 litrů alkoholu. Například v Itálii byla oproti České republice evidována prakticky poloviční spotřeba.
I nízké hladiny alkoholu u viníků nehod mají fatální následky
V období let 2012-2018 (pozn. rok 2018 byl sedmým rokem realizace Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020) bylo v České republice evidováno 1 461 nehod se zraněním, které zavinili řidiči, u nichž byla zjištěna přítomnost alkoholu do 0,5 ‰. Přestože se v relativním srovnání (zejména celkové nehodovosti, kde převažují nehody jen s hmotnou škodou) jedná o relativně nízkou hodnotu, počet usmrcených i těžce zraněných osob není zanedbatelný. V uvedeném období bylo při těchto nehodách usmrceno 58 osob (z toho 30 vlastním zaviněním, tj. 52 %), 228 osob bylo těžce zraněno (z toho 140 vlastním zaviněním, tj. 61 %), 1 567 osob pak bylo zraněno lehce (905 vlastním zaviněním, tj. 58 %). Ekonomická ztráta dosáhla minimálně 3,6 miliard Kč.
Nehody se smrtelným, těžkým či lehkým zraněním zaviněné řidičem s přítomností alkoholu do 0,5‰ v letech 2012 – 2018 lze zobrazit v aplikaci DOPRAVNÍ NEHODY V ČR.