Stanovisko SO BESIP k nulové toleranci

3. května 2019

SO BESIP se staví zásadně proti uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů. V loňském roce při nehodách, kdy řidiči byli pod vlivem alkoholu, zemřelo na pozemních komunikacíchv ČR 62 lidí. Počet smrtelných nehod s alkoholem meziročně narostl a šlo o jeden z nejhorších výsledků od roku 2010. Alkohol tak zůstává významným rizikovým faktorem pro bezpečnost silničního provozu. V této situaci považujeme zrušení nulové tolerance za velmi špatný signál řidičům, který by měl negativní dopad na bezpečnost silničního provozu. Stojíme naopak o to, aby alkohol za volantem byl něčím, co drtivá většina lidí neakceptuje. Právě taková společenská norma panuje v zemích, kde mají nízkou nehodovost zapříčiněnou alkoholem.

Na souvislosti alkoholu a fatálních nehod opakovaně upozornila Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (European Transport Safety Council). Podle odhadů Evropské komise by nemuselo být na 5 000 osob ročně na silnicích v EU usmrceno, pokud by byli všichni střízliví.

Z výzkumu Evropské rady pro bezpečnost v dopravě vyplývá, že ve státech, kde mají povoleno určité množství alkoholu při řízení, většina řidičů neví, jaký limit je přesně stanoven a jaké množství alkoholových nápojů mohou před jízdou požít.

Statistika nehod pod vlivem alkoholu za 2018 (zdroj PČR)

nehody-pod-vlivem-alkoholu.jpg

Celková situace ohledně dopravní nehodovosti – negativní trend v ČR:

Česká republika, pokud jde o smrtelné oběti nehod, patřila v roce 2018 se 62 usmrcenými osobami na 1 milion obyvatel k menšině (celkově až 21. místo; významný meziroční propad z 15. místa v roce 2017). Česká republika zaostala v roce 2018 za evropským průměrem v oblasti fatálních následků dopravních nehod o téměř 27 %. Meziročně byl v České republice evidován 14% nárůst počtu usmrcených osob, v sousedních zemích k tak vysokému relativnímu nárůstu nedošlo.

Evropské srovnání ohledně nehod způsobených alkoholem

Na začátku loňského roku vydala ETSC (European Transport Safety Council - a Brussels-based independent non-profit organisation)  srovnání ohledně alkoholu.
Zpráva je k dispozici zde: https://etsc.eu/wpcontent/uploads/report_reducing_drink_driving_final.pdf 

Srovnání napříč Evropou je obtížné a je zavádějící porovnávat čísla ze zemí s různou tolerancí alkoholu, tak jak argumentovala ODS. Data v zemích, kde je určitá tolerance, totiž neobsahují případy, kdy se řidič do této tolerance (například 0,5 promile) vešel. Nelze tedy srovnávat s čísly z ČR, kde se i nehody pod 0,5 promile do statistiky nehod způsobených alkoholem počítají. I v zemích, kde obecně mají určitou toleranci alkoholu, navíc často platí nula pro určité skupiny řidičů – obvykle pro nové a profesionální řidiče. Například v Itálii platí, že není tolerován žádný alkohol u nových a profesionálních řidičů.

alkohol_povolna-hranice.jpg

Určité porovnání nicméně vyplývá z tabulky ETSC níže:

alkohol_EU_podil-usmrcenych-osob.jpg

Drtivá většina Čechů je proti toleranci alkoholu za volantem

V závěru roku 2018 proběhl pravidelný celosvětový průzkum postojů účastníků silničního provozu (E-Survey of Road Users’ Attitudes), který byl mj. zaměřen na oblasti týkající se např. rychlosti, bezpečnostních pásů a také alkoholu. Průzkumu se účastnily desítky tisíc respondentů, jen v rámci EU přibližně 21 000. [1]

V České republice se průzkumu zúčastnilo 989 respondentů. Výsledky ukazují, že téměř 2/3 dotázaných bylo bezvýhradně pro zachování tzv. nulové tolerance alkoholu, dalších 12 % spíše pro, 11 % nebylo rozhodnuto. Na druhé straně jen 8 % respondentů bylo zcela proti zachování současného limitu. Zajímavé je také srovnání s evropskými zeměmi. Odpovědi jsou velmi podobné jako v České republice, tzn., že i v zemích, které mají nějakou toleranci alkoholu za volantem povolenou, jsou ve většině lidé proti alkoholu za volantem. Detailní výsledky průzkumu za Českou republiku budou zveřejněny v průběhu několika týdnů, evropské výsledky pak budou publikovány v červnu 2019.

podpora-nulove-tolerance.jpg

Na souvislosti alkoholu a fatálních nehod opakovaně upozornila Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (European Transport Safety Council). Podle odhadů Evropské komise by nemuselo být na 5 000 osob ročně na silnicích v EU usmrceno, pokud by byli všichni střízliví.

Spotřeba alkoholu v zemích Evropské unie

Česká republika patří dlouhodobě k zemím s nejvyšší spotřebou alkoholu. Podle posledních údajů zveřejněných Světovou zdravotnickou organizací skončila Česká republika s roční spotřebou 14,4 litrů alkoholu na osobu jen těsně za Litvou (pozn. 15,0 l/osobu). Diametrální rozdíl je v konzumaci alkoholu mezi muži a ženami. Zatímco ženy v České republice spotřebovaly za rok 6,1 l alkoholu, u mužů bylo evidováno neuvěřitelných 23,2 litrů alkoholu. Například v Itálii byla oproti České republice evidována prakticky poloviční spotřeba.

alkohol_rocni-spotreba-na-obyvatele-EU.jpg

I nízké hladiny alkoholu u viníků nehod mají fatální následky

V období let 2012-2018 (pozn. rok 2018 byl sedmým rokem realizace Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020) bylo v České republice evidováno 1 461 nehod se zraněním, které zavinili řidiči, u nichž byla zjištěna přítomnost alkoholu do 0,5 ‰. Přestože se v relativním srovnání (zejména celkové nehodovosti, kde převažují nehody jen s hmotnou škodou) jedná o relativně nízkou hodnotu, počet usmrcených i těžce zraněných osob není zanedbatelný. V uvedeném období bylo při těchto nehodách usmrceno 58 osob (z toho 30 vlastním zaviněním, tj. 52 %), 228 osob bylo těžce zraněno (z toho 140 vlastním zaviněním, tj. 61 %), 1 567 osob pak bylo zraněno lehce (905 vlastním zaviněním, tj. 58 %). Ekonomická ztráta dosáhla minimálně 3,6 miliard Kč.
Nehody se smrtelným, těžkým či lehkým zraněním zaviněné řidičem s přítomností alkoholu do 0,5‰ v letech 2012 – 2018 lze zobrazit v aplikaci DOPRAVNÍ NEHODY V ČR.

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona