Železniční přejezdy - víme kde byly následky nehod nejfatálnější

12. listopadu 2018

V roce 2017 bylo v důsledku dopravních nehod na železničních přejezdech evidováno 362 nehod (meziročně o 25 méně, tj. o 6,5 %). V důsledku těchto nehod bylo usmrceno 17 osob, dalších 17 osob bylo těžce zraněno a 103 osob bylo zraněno lehce. Z uvedených dat se pak případy srážky s vlakem podílely na 152 nehodách, 16 usmrcených, 15 těžce zraněných a 66 lehce zraněných. Meziročně tak bylo při srážkách s vlakem evidováno o 8 nehod více, o 2 usmrcené osoby méně, o 5 těžce zraněných více a o 1 lehce zraněnou osobu více. [1]
Z pohledu zabezpečení přejezdů bylo v roce 2017 na nezabezpečených železničních přejezdech evidováno 77 nehod (51 %), zatímco na zabezpečených 75 nehod (49 %). Usmrceny na nezabezpečených železničních přejezdech byly 3 osoby (19 %), zatímco na zabezpečených 13 osob (81 %). Zatímco na zabezpečených přejezdech je evidováno přibližně stejně nehod při srážkách s vlakem, u usmrcených osob je situace razantně v neprospěch zabezpečených přejezdů.Celková závažnost dopravních nehod v roce 2016 činila 4,8 usmrcených osob na 1 000 dopravních nehod. Závažnost dopravních nehod na železničních přejezdech při srážce s vlakem v roce 2017 činila 105 usmrcených osob na 1 000 dopravních nehod! Znamená to, že dopravní nehody na železničních přejezdech při srážce s vlakem vykazují 22x vyšší závažnost než je celkový průměr!!!

Situace v krajích byla značně rozdílnámapa_nehody-na-zeleznicnich-prejezdech.jpg

Nejvíce nehod na železničních přejezdech při srážce s vlakem v roce 2017 bylo evidováno ve Středočeském kraji (29), naopak nejméně v hl. m. Praze (2). V 6 krajích byl zaznamenán nadprůměrný počet těchto nehod.Nejvíce usmrcených osob v Plzeňském kraji (4 osoby), naopak v 7 krajích nedošlo k usmrcení osoby.Nejvíce těžce zraněných osob bylo v Ústeckém, Královéhradeckém a Zlínském kraji (3 osoby), v sedmi krajích nebyly těžce zraněny žádné osoby.Nejvíce lehce zraněných osob bylo v Olomouckém kraji (15 osob), v hl. m. Praze nebyla lehce zraněna žádná osoba.Nehody a jejich následky na životech a zdraví při srážkách s vlakem na železničních přejezdech v roce 2017 jsou uvedeny v interaktivní mapě.

Nejvíce usmrcených, těžce i lehce zraněných

K nejtragičtější nehodě na železničním přejezdu došlo v roce 2017 v pátek 20. ledna v ranních hodinách ve Vejprtnicích na Plzeňsku. Při této dopravní nehodě, která si vyžádala 3 usmrcené osoby, se střetl osobní vlak s osobním vozidlem. Dle zprávy Drážní inspekce došlo k nedovolenému vjetí osobního automobilu na železniční přejezdv době, kdy byla dávána světelná výstraha (červenými, střídavěpřerušovanými světly) i zvuková výstraha přejezdovéhozabezpečovacího zařízení. Detailní informace k nehodě včetně fotodokumentace jsou k dispozici zde. V pondělí 17. dubna 2017 v dopoledních hodinách ve Všestarech na Královéhradecku došlo ke střetu osobního vlaku s osobním vozidlem, těžce zraněni byli 3 senioři (řidič 80 let a 2 spolujezdkyně 76 a 73 let). Nejvíce lehce zraněných osob (9) si vyžádala ve středu 20. září v brzkých ranních nehodách nehoda osobního vlaku s nákladním automobilem, které vjelo na železniční přejezd v době, kdy svítila světelná signalizace. [2] 
Jak řešit kritické situace na železničních přejezdech? Video s návodem k dispozici zde.

pocet-nehod-na-zeleznicnich-prejezdech.jpgVývoj roku 2018

V období ledna až října bylo v důsledku srážky s vlakem na železničních přejezdech evidováno 124 dopravních nehod, tj. o 2 méně než v předchozím roce, vříjnu 2018 bylo těchto nehod 11. V důsledku těchto nehod bylo usmrceno 13 osob, tj. o 3 méně než v předchozím roce.  V předchozím roce byl nejtragičtějším měsícem červenec, kdy bylo usmrceno 5 osob, v letošním roce je nejtragičtější bilance evidována také v červenci (3 usmrcené osoby).

 

pocet-usmrcenych-na-zeleznicnich-prejezdech-(2).jpgEvropské srovnání

Česká republika má vlivem velmi husté železniční (9500 km) a silniční sítě (56 000 km) velký počet železničních přejezdů. Země se srovnatelnou rozlohou jako Rakousko, Irsko, Maďarsko, Portugalsko nebo Řecko mají zpravidla podstatně nižší počet železničních přejezdů.Česká republika se v počtu střetů na železničních přejezdech vztažených na 1 milion vlakokilometrů řadí k nejnehodovějším zemím po boku Estonska a Řecka. V roce 2016 připadalopřibližně jedno střetnutí na železničním přejezdu na 1 milion vlakokilometů.Česká republika se také v počtu smrtelných střetnutí na železničních přejezdech vztažených na 1 milion vlakokilometrůnachází mezi evropskými státy v poslední třetině.
Vůbec nejhorší bilance je u České republiky evidována v počtu smrtelných střetnutí na počet obyvatel.
Státy s nejlepšími výsledky jsou tradičně Irsko a Velká Británie.[3]
Detailní informace k vývoji nehodovosti na železničních přejezdech v ČR jsou k dispozici zde.
 
Pozn. V dopravních nehodách a jejich následcích na železničních přejezdech nejsou v případě zdrojových dat ŘSDP PP ČR uváděny střety vlaku s chodcem. Jelikož se nejedná o střety silničních motorových/nemotorových vozidel, spadají tyto případy pod evidenci Drážní inspekce.
 
[1] ŘSDP PP ČR
[2] Drážní inspekce
[3] CDV: Analýza řešení krizových situací na železničních přejezdech
 

Tomáš Neřold
vedoucí Samostatného oddělení BESIP
 
logo
+420 225 131 526 | +420 602 632 176
tomas.nerold@mdcr.cz  www.ibesip.cz
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
 

 

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho.

❱   Další články

S teplými dny se na silnice opět ve velkém vrací cyklisté a motorkáři, s nadcházejícími Velikonocemi

27. března 2024

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Na silnice se tak po zimní pauze postupně vrací zranitelní účastníci silničního provozu, řeč je zejména o cyklistech a motorkářích. Obzvláště s ohledem na nadcházející velikonoční svátky, které jsou přirozeně spjaté s mnohem větším provozem na silnicích, stojí za to si připomenout, na co si dát při jízdě pozor jak za volantem, tak za řídítky některého z jednostopých vozidel.

> více informací

Mobilní telefon za volantem

23. března 2024

Držení telefonu patří k nejnebezpečnějším přestupkům, BESIP na to upozorňuje novým videem od internetového baviče Mikýře. Díky chytrým telefonům jsme si zvykli být pořád online, reagovat na zprávy, sledovat videa, pouštět si hudbu, nastavit navigaci a tak dále. 34 % řidičů podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven přiznává, že telefon při řízení někdy používá. Kvůli nepozornosti za volantem přitom zemřelo v roce 2023 na českých silnicích 53 lidí, to je 13 % ze všech smrtelných nehod. Pokud vás zajímá, jak téma mobilu za volantem shrnul pro BESIP internetový tvůrce Mikýř, podívejte se na naše nové video.

> více informací

Česko je patnácté v počtu fatalit na silnicích, loni dohnalo průměr Evropské unie

14. března 2024

Podle předběžných údajů Evropské komise bylo na silnicích v EU v roce 2023 usmrceno 20 400 osob, což představuje meziroční mírný pokles o 1 %. To sice představuje přibližně o 2 360 smrtelných nehod méně (-10 %) než v roce 2019, ale v několika členských státech se klesající trend zastavil. Česko se v roce 2023 dostalo na průměr zemí Evropské unie. Centrum dopravního výzkumu a Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy vydalo historicky první číslo Zpravodaje Bezpečná doprava.

> více informací

❱   NOVINKY V ZÁKONĚ

Novela zákona zákona č. 361/2000 Sb.

K dispozici s odborným komentářem.

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu, je klíčovým legislativním dokumentem, který reguluje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích v České republice. Zahrnuje ustanovení o řidičských oprávněních, pravidlech provozu na komunikacích, a pravomocích orgánů státní správy. Zákon byl od svého účinného vstupu v roce 2001 opakovaně novelizován, aby reflektoval aktuální potřeby a standardy bezpečnosti provozu, včetně přizpůsobení se směrnicím Evropské unie. 

více informací
Novela zákona