Cesta na dovolenou

Základní pravidla pro dlouhé cesty na dovolenou:

 
Na cestu je třeba se důkladně připravit. Nepodceňovat technický stav vozidla a raději nechat auto zkontrolovat v servisu, protože odborníci odhalí a odstraní závady, které nejsou na první pohled vidět. Jinak je určitě nutné prověřit stav a správné nahuštění pneumatik, které má vliv na bezpečnou jízdu. Pokud je nutné, tak doplníme provozní náplně a kapaliny (pohonné hmoty, oleje, brzdovou kapalinu, vstřikovače). Také osvětlení vozidla včetně brzdových a mlhových světel patří k základní kontrole vozidla před jízdou na dovolenou, nevyjímaje i stav stěračů a ostřikovačů.
Je také důležité zkontrolovat úplnost dokladů k vozidlu, ale i svoje vlastní (mezinárodní řidičský průkaz, zdravotní prohlídka u lidí nad 60 let věku), mít ve vozidle např. náhradní dioptrické brýle. Do zavazadlového prostoru je dobré navíc přibalit např. tažné lano, pracovní rukavice, ve vozidle mít „po ruce“ reflexní vestu apod.
Důležitá je příprava trasy a nepřekonávat vzdálenost za co nejkratší dobu. Ideální je trasu rozplánovat na více etap a spojit s návštěvou zajímavých míst, protože i cesta do cíle je součást dovolené, tak je skvělé ten čas příjemně využít, relaxovat a poznávat.
Určitě se vyplatí zjistit možnosti pojištění v zahraničí, případně připojistit i vozidlo. Zjišťovat podmínky jízdy na placených úsecích (dálnice, tunely…) a možnosti vjezdu do „zelených zón“ v některých evropských městech také souvisí s přípravou na dovolenou.
Je také nanejvýše vhodné se před cestou seznámit se základními pravidly silničního provozu daných destinací, do kterých míříme. Povinná výbava se může výrazně lišit od té, která je schválena u nás.
V případě dopravní nehody je dobré mít u sebe evropský záznam o dopravní nehodě, který je možné si stáhnout i z webových stránek Ministerstva dopravy – mdcr.cz.
 

Pravidla při cestování s dětmi

Děti musí být vždy v dětských autosedačkách nejen proto, že to vyžaduje současná legislativa, ale je to důležité zejména pro jejich bezpečnost. Přeprava v autosedačce je pro dítě 7x bezpečnější, než bez ní. Protože jsou děti zvyklé na pohyb a nerady jsou omezovány zapnutými bezpečnostními pásy, je nutné dělat častější přestávky a umožnit jim  alespoň krátké protáhnutí a proběhnutí. Hračky, které mají při jízdě u sebe, musí být z měkkého materiálu, aby v případě nárazu neublížily jim ani dalším spolucestujícím. Je dobré děti zabavit různými hrami (určovat značky protijedoucích aut, dopravní značky atd.)
 

Pravidla při cestování se zvířaty

Přepravu zvířat nelze posuzovat jako přepravu věcí. I na ně platí předpisy, podle kterých nesmí  ohrozit a omezit řidiče i posádku, musí být přepravovány tak, aby v případě nehody byly co nejvíce sníženy následky nárazu. Menší zvíře lze přepravovat ve schváleném speciálním boxu (ten musí být připoután bezpečnostním pásem), na větší je třeba pořídit bezpečnostní pásy v té správné velikosti a provedení. Rovněž existují různé plastové mřížky nebo sítě, které zabrání pohybu zvířete do přední části vozu. Bezpečnost přepravy (zejména psů) již kontroluje i dopravní policie ČR, zahraniční často znemožní další jízdu. Při delších přestávkách, kdy opouštíme vozidlo, neponecháme zvíře uvnitř auta a dbáme na pitný režim. Cestovní pas psa je povinný včetně čipů.
 

Bezpečný provoz a pravidelné přestávky

Z pohledu bezpečnosti doporučujeme dělat pravidelné přestávky každé 4 hodiny a s malými dětmi častěji. Při této dlouhé cestě by navíc měl být spolujezdec oporou řidiče a měl by zabezpečit řidiči veškerý komfort, který pro cestu potřebuje. Jde například o kontrolu cesty v navigaci, vyhledávání odpočívadel, starost o ratolesti či dohlížet nad cestou a pitným režimem řidiče.
 

Jak přečkat dopravní kolonu

Nedílnou součástí příprav na dovolenou je najít si optimální trasu i čas mimo předpokládanou dopravní špičku nebo jiná dopravní omezení. Vyplatí se i sledovat aktuální dopravní zpravodajství a snažit se podle něj vyhnout hustému provozu nebo aktuálním zácpám.
Pravidla pro chování v kolonách a dopravních zácpách jsou jednoduchá a vesměs všeobecně známá. Důležité je mít dostatek paliva v nádrži, dostatek pití, případně lehké jídlo a léky pro akutní stavy. Pokud převážíte děti, nezapomeňte jim vzít oblíbenou hračku nebo jinou zábavu do auta a hlavně dostatek tekutin. To samé platí pro transport domácích zvířat ve vozidlech. Interiér vozidla, které stojí v koloně, se při slunečném dnu velmi rychle rozpálí a teplota ve voze pak může nebezpečně stoupat. A pokud chcete v horkém počasí využít komfortu klimatizace, je většinou nutný i běžící motor (proto je potřeba dostatek paliva v nádrži J).
Pokud se nemůžete již kritickému místu vyhnout, tak zapneme výstražná světla a zastavíme na správném místě. To znamená, že necháme před svým vozidlem dostatečný manipulační prostor a v případě potřeby můžeme s vozidlem popojet a např. uvolnit místo projíždějícím vozidlům záchranářů.
 

Letní statistiky

Statistiky bohužel hovoří jasně, nejvíce osob v důsledku dopravních nehod je usmrceno v červenci a srpnu. V období letních prázdnin je usmrcena a těžce zraněna pětina osob. I přesto, že se v posledních letech snižuje počet fatálních nehod, je toto období značně rizikové a v  roce 2020 zemřelo na silnicích 98 lidí. Nejohroženější jsou v tomto období především nejzranitelnější skupiny v silničním provozu. Jedná se hlavně o děti, cyklisty a motocyklisty.
 

Dodržování pravidel silničního provozu má smysl

Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou smrtelných dopravních nehod, může dlouhodobě za zhruba 40 procent z nich.
Rychlost podle aktuálního průzkumu pravidelně překračuje 86 procent řidičů. Důvodem je spěch  a snaha dojet do cíle co nejrychleji, k čemuž se přiznává 43 procent z nich. A to je důvod proč BESIP spolu s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR spolupracuje na současné kampani „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ (www.13minut.cz) a vyzývá řidiče k obezřetnosti, předvídavosti a zodpovědnosti.
V loňském roce probíhala ve stejné spolupráci preventivní kampaň „Agresivita zabíjí“, jejímž cílem bylo upozornit řidiče na problematiku agresivního chování na silnicích, varovat před riziky, která agresivita způsobuje a přimět řidiče ke změně chování.
Rizikové, tedy nebezpečné chování za volantem si připouští málokdo. Pouze 5 % řidičů se považuje za agresivního řidiče, ale na druhou stranu 88 % lidí je přesvědčeno o vzrůstající agresivitě řidičů.
Dle průzkumu STEM/MARK reagují agresivně až dvě třetiny řidičů (67,6 %), pokud je někdo nebezpečně předjede nebo se před ně na poslední chvíli zařadí. Nejčastěji tito řidiči reagují zatroubením, problikáním světly, gestikulací nebo nadávkami.
Z průzkumu dále vyplývá, že až v 36 % případů dokáže řidiče vyprovokovat zbytečně pomalá jízda jiných řidičů. Mezi další spouštěče agresivního chování patří předjíždějící se kamiony (34 %), cyklisté omezující provoz (15 %) nebo stání v koloně (12 %).


 
 

DOPRAPKA

Akce a kampaně

Nejbližší akce

15. 11. 2019

PVA EXPO PRAHA Letňany