Základní dovednosti
Co a proč trénovat
Suchá příprava
Nepodceňujte vyzkoušení si motorky „na sucho“. Myslíme tím osahání základních ovládacích prvků ještě předtím, než poprvé vyjedete. Na stojánku si ověříte, zda všechno funguje a je vám za řídítky motorky dobře. Osahejte si spojku, plyn a brzdy. Snažte se řídítka držet maximálně volně, nikdy nesmíte ztuhnout a pevně se jich držet! Není od věci vyzkoušet, co dělá s motorkou přenášení váhy – na silnici se vám to bude hodit a je to základní dovednost, kterou je potřeba při jízdě zvládnout.
Hlavně bez stresu
V každé situaci se snažte udržet si klidnou mysl a nedělat věci zbrkle nebo v křeči. Pomůže vám k tomu trénink a zkušenosti, které získáte jedině při jízdě na motorce. I když existuje tato příručka, nikdy nemůže nahradit poctivý trénink. Nad monitorem počítače se bohužel nikdy jezdit nenaučíte. K uvolnění přispívá i taková drobnost, jako je protažení těla, než na motorku sednete. Procvičení prstů, rukou a nohou vás udrží déle v pohodě.
Jemná motorika a pomalá jízda
Uvědomte si, že svižnou a bezpečnou jízdu na motorce zvládnete pouze v případě, že se ji naučíte správně ovládat v malých rychlostech. V tu dobu na vás nepůsobí tak velké setrvačné síly, které motorku stabilizují, proto je pomalá jízda náročná na soustředění a správnou koordinaci pohybů. Ovládání motorky v nízkých rychlostech, být schopný s ní bezpečně manipulovat – tyto dovednosti budete potřebovat každý den v jejím sedle. Základem úspěchu je častý a poctivý trénink, který pomůže jednotlivé úkony zautomatizovat.
Krizové brzdění
Být schopný bezpečně ovládat svoji motorku při prudkém nebo krizovém brzdění by měla být samozřejmost, proto je trénujte. Získáte cit pro brzdy, poznáte, kde je limit přilnavosti a jak se motorka při takovém manévru chová. Brzdění se vyplatí často trénovat, dostanete tak do svého podvědomí reakce, které vám v krizové situaci pomůžou nezmatkovat. Vyzkoušejte si, jaký účinek má přední a zadní brzda, naučte se odhadnout přenos váhy. Důležité je získat cit, protože při krizovém brzdění je většina váhy na předním kole a udržet ho na hranici přilnavosti není lehké. Znovu je ale nutné připomenout, že mnohem bezpečnější je včas a s dostatečným předstihem předvídat, než se dostat do situace, kdy budete muset prudce brzdit.
Úhybné manévry
Trénujte si úhybné manévry a buďte připraveni na to, že je budete muset použít. Díky tomu, že si vyzkoušíte krizové brzdění, budete moci před překážkou do poslední možné chvíle brzdit a potom stylem „zlomení motorky pod sebe“ se překážce vyhnout. A nezapomeňte – platí pravidlo, že vždycky je lepší s motorkou spadnout než trefit jakoukoliv stojící překážku. Správné směřování pohledu do míst, „kde je volno“, dokáže pomoci i při zdánlivě neřešitelné situaci. Nikdy nesmíte zpanikařit a zafixovat svůj pohled na překážku!
VYZKOUŠEJTE SI, JAKÝ ÚČINEK MÁ PŘEDNÍ A ZADNÍ BRZDA, NAUČTE SE ODHADNOUT PŘENOS VÁHY!